Sign my
GuestBook

NS 5000

Eindmontage

De eindmontage is meer dan simpelweg de hoofdbestandelen van de lok aan elkaar schroeven. Er moet eerst nog wat aandacht besteed worden aan kleine delen die moesten wachten tot na het spuiten. Nu komen ze dan eindelijk aan de orde.

Verzorgen van de laatste kleine dingen

De tender

 
Buffers en koppeling werd aan het frame van de tender bevestigd.

Handrails worden op de bovenzijde van de tender aangebracht. De uitstekende handrails bij de rail links van het tankdeksel is conform het voorbeeld, waar dat consequent op foto's zichtbaar is.

Nu kan de tender in elkaar gezet worden en daarmee is hij voltooid.

De locomotief

De voorloopas wordt in elkaar gezet. Let erop dat er geen lijm op de as terecht komt.

De deurgrendel op de rookkastdeur wordt voorzien van een dun laagje Humbrol Metal Cote 27003. Na het drogen wordt die opgepoetst om het metaalachtig te laten schijnen.

De meeste Nederlandse locomotieven hadden blank stalen deurscharnieren maar bij de Austerities waren ze gewoonlijk zwart geschilderd, met een paar opmerkelijke uitzonderingen.

 

De gaten voor de handrailhouders werden vergroot tot 0,8 mm en de houders werden gepast.

Daarna werd bekeken of de handrails gemakkelijk door de houders gaat

Als dat eenmaal goed is, worden de delen van de lok gehaald en gezwart. Ik heb ooit bij een ander model de houders zwart geverfd, maar verf bleek erg makkelijk te beschadigen en dan wordt het onderliggende messing zichtbaar. Zwarten heeft tevens als voordeel dat ze een metalige zweem blijven behouden waardoor ze mooi afsteken tegen het zwart van de ketel. Dat geldt nog meer voor de nieuwzilveren handrails die een mooie metalen glans krijgt na wat opwrijven met een doek.

Als de houders beschadigd raken tijdens montage dan worden ze eenvoudigweg aangetipt met een wattenstaafje gedoopt in de vloeistof om te zwarten. Veel makkelijker dan het herstellen van beschadigde verf.

De houders worden gelijmd met epoxylijm en de draad wordt erdoor gevoerd en ter plaatse op lengte afgeknipt.

O ja, Murphy is nooit ver weg. Toen ik begon te werken aan de omloopplaat, lijmde ik eerst de buffers op hun plaats. Toen bleek dat de buffers in hun ingedrukte stand aan de achterzijde in botsing kwamen met de versterking die ik voor de ladders had gemaakt. Ik wilde ze wegknippen maar meteen sprong de ladder van de lok.

Daarna verwijderde ik vrijwillig de andere ladder.

Voor ik daarmee verder ging plaatste ik eerste de geveerde koppelinghaak.
Voor het herstel van ladders maakte ik twee steuntjes van 0,75 mm messing.
Ik lijmde de ladder aan hun punten ...
... en plaatste daarachter de ondersteunende driehoeken. De buffers hebben nu de ruimte.
Een snelle verfklus verborg de schade. Grondverf, zwart en blanke lak, allemaal in een uur tijd.
De ramen werden geverfd. De achterzijde wort volledig gemaskeerd. Bij de voorzijde wordt slechts een heel dun streepje vrijgelaten. Een snelle streek met de kwast en klaar. Na het drogen worden de andere twee zijde gedaan. De ramen worden op de lok geplaatst met een weinig elegant bobbel MicroScale Kristal Klear. Dat komt nog wit op de foto's maar het droogt later helder op.

De motor wordt voorzien van een witte styreeen ring van 0,75 mm dik. Deze ring zal de motor en tandwielkast op hun plaats houden zodra de motor de ketel ingekanteld is. Het zal ook voorkomen dat het vliegwiel in contact komt met de binnenkant van de ketel.

Dat laat deze delen over voor de eindmontage

Eindmontage

Het begin van alle dingen: het onderstel

Omdat de motor niet door de omloopplaat past, wordt eerst de omloopplaat met het machinstenhuis op het onderstel neergelaten en vastgezet met een boutje aan de achterzijde.

De motor wordt vastgeschroefd en de elektrische draden verbonden (op de foto nog niet gedaan). Er wordt gecontroleerd of de lok de goede kant op loopt. Motor en tandwielkast worden omhooggezet om de ketel te ontvangen.

De ketel wordt voorzichting diagonaal over de motor geschoven. De voorzijde van de ketel wordt oplaaggedrukt en vastgezet met een boutje.

Dan wordt grondig gecontroleerd of het vliegwiel de ketel echt niet raakt, zowel bij voorwaarts als achterwaarts rijden.

Twee boutjes zekeren de ketel aan de achterzijde.

Het loopwielstel wordt geplaatst.

Rookkastdeur en dak van het machinistenhuis completeren het geheel

 

Een laatste foto laat de ligging van de motor in de ketel zien. Ze zijn van buiten zo goed als onzichtbaar.